Vandring langs Notoddens 100 år gamle grense

Torsdag 13. juni arrangerte Notodden Historielag tur langs den gamle grensa mellom Heddal og Notodden. Turleder var Kjell Lia, som er den som har gjenfunnet alle de gamle grensesteinene som fortsatt finnes. Turdeltakerne startet fra Nord-Tinnes, gikk langs grensa og opp til Su-Tinnes.

Turdeltakerne møttes ved Nord-Tinnes

Første etappe gikk på nedsiden av gården Nord-Tinnes. Myggen hadde funnet ut at den ville bli med på turen, og den fulgte oss trofast hele veien, spesielt langs åkerkanten var den veldig ivrig!

Vi passerte tunet på Nord-Tinnes

Grensepålen som vi stoppa ved først , denne ligger på fjellet ovenfor bekken med det velklingende navnet Pissebekk. (Ovenfor Kleivane)

Kjell Lia, som altså har funnet alle de gjenværende grensemerkene, forklarer her at grensa går fra en aktuelle pålen og ut i Heddalsvannet. Der følger den kanten av vannet, til merke nr. 1, som er på Tveiten. En kuriositet er at det tidligere var mulig å se fra siste til første grensemerke, men dette er ikke lenger mulig, pga. et av de tre tårnene på det nye blueshuset Dette er ved grensemerke nr. 62.

Grensemerke nr. 62 og utsikt mot Blueshuset

Utsikt fra grensemerkenr. 62 mot Vestsida

Ragnhild leste fra Teledølen for 8. april 1908, der et av forslagene til grense er gjengitt, samt og 9. november 1912, der det beskrives hvordan grensemerkene ser ut og når de senest skal være satt opp. Her kan du lese mer om dette

Ragnhild Kaste Kaasa og Kjell Lia ved grensemerke nr. 62

Fornøyde turdeltakere passerer «Fliflet-villaen» et landemerke på Notodden

Nedenfor Nord-Tinnes lå grensemerket nede, dette er pga. at det måtte flyttes fordi man Notodden Energi skulle sette opp koblingsbokser der. Planen er at steinen skal reises opp igjen.

Tinfos 2, sett fra Ramsflog

Su-Tinnes

Stabbura på Su-Tinnes og noen av deltakerne på turen

Inne på Su-Tinnes står en av merkepålene, den mangler «vingene» som den en gang hadde, og det diskuteres ivrig, tydeligvis!

Grillhytta på Su-Tinnes, der vi fikk komme inn og kose oss med kaffe og kake, som Inger Johanne hadde laget. De smakte deilig 🙂

Notodden kirke kan sees fra Ramsflog

Det smakte med kaffe og kanelsnurrer!

Her lyttes det interessert!

Praten gikk livlig inne i hytta 🙂

Vertskapet, Vera og Josten. Tusen takk for lånet av grillhytta 🙂

En av historiene som er knyttet til Ramsflog, er historien om Smed Pettersen, «Undervannssmeden» Ragnhild leste denne historien, der det fortelles om en heller vill gruvevirksomhet for ca. 100 år siden! Han drev på med sprengning både natt og dag, og det havnet store steiner på flere hus nede i Tinnesgata.
Historien er hentet fra boka «Det var en gang.. » av Ragnar Moen.
Du kan lese historien her.  side 1   side 2   side 3
Notodden Historielag selger også boka her

Det var virkelig en koselig kveld, selv om myggen plaget oss til å begynne meg. Inne i hytta var det  varmt og koselig, noe som sees på deltakerne!

Det nye blueshuset blir et flott skue!

Det er to gamlekanonstillinger på Ramsflog. Disse ble laget under 1. verdenskrig, og kanonene ble kjøpt inn av Hydro, i tilfelle det skulle bli nødvendig å forsvare seg, selv om Norge som kjent ikke var med i krigen.

Ragnhild og Willy på den gamle kanonstillingen

Flott utsikt over Notodden denne kvelden!

Foto: Ole Arvid Vassbotten og Ragnhild Kaste Kaasa