Fra lanseringa av boka Husmannsplassar i Notodden kommune bind 2 Tinnegrend og Lisleherad på Kafe Olea

5. november 2016 hadde Notodden Historielag boklansering av husmannsplassbok nr. 2. «Husmannsplassar i Notodden kommune bind 2 Tinnegrend og Lisleherad» Omlag 80 personer hadde møtt fram på Kafe Olea for å høre om boka og for å kjøpe den.

Etter at historielagets leder, Asbjørn Moen hadde åpna møtet leste Ingrid Svedsen Rodahl Olav Skogens dikt «Utlagt Gård» (Ingrid er en av forfatterne av boka)

Ragnhild Kaste Kaasa, som også er en av forfatterene, forklarte oppbygginga av boka og viste et utvalg av bildene som er med i denne boka.

Utsikt fra Bråtelia.

Kafe Olea var godt besøkt denne lørdags ettermiddagen.

Historielaget hadde et takknemlig publikum og mange hadde venta lenge på at den skulle bli ferdig.

Inger Johanne Bakka (en av forfatterne) takka for at så mange fant veien for å høre om den nye boka.

Ragnhild kan stolt vise fram husmannsplassboka. Boka er i sin helhet et dugnadprosjekt som det virkelig står respekt av. Notodden kommune har med dette fått sin bygdebok takket være entusiastiske ildsjeler som kun på fritida har laga denne boka. Tidligere har historielaget på sammme måte laga boka om husmannsplassene i Notodden og ny bok er allerede i gang, den kommer til å handle om  husmannsplassene på Vestsida i Heddal.

De tre forfatterene av boka, fra v. Ingrid Svendsen Rodahl, Ragnhild Kaste Kaasa og Inger Johanne Bakka

På denne siden kan du se en smakebit fra boka. her

Boka inneholder mange flotte gamle bilder fra plassene. Her et eksempel, Kåsa (Gardteigkåsa) i Tinnegrend. Bildet er utlånt av Margit Fossum. Historielaget takker privatpersoner som er tilknytta de forskjellig plassene for velvillig samarbeid!

Ansvarlig for siden, Ole Arvid Vassbotten