Julemøte 2014

Torsdag 4. desember var det klart for det årlige julemøtet i historielaget. Det foregikk som vanlig i Notodden menighetshus, og i tradisjonelle former. Det var foredrag og underholdning, og loddsalg i den alltid viktige kaffepausa. Vi hadde fått med oss Solveig Anundskås til å fortelle om symboler på votter og håndplagg i gamle dager. Folkedanserne Vilde Westeng og Torjus Westeng Bakken danset for oss, til hardingfelespill av Lars Ingar Meyer Fjeld.

Solveig forklarer engasjert om symbolikken som er knyttet til votter og andre håndplagg.

Solveig hadde med seg flotte eksempler på gamle håndplagg. Noen av vottene var 200 år gamle.

Lars Ingar Meyer Fjeld spilte for oss på en fabelaktig måte.

Vilde Westeng og Torjus Westeng Bakken danser

Ingenting og si på stilen.

Det var både imponerende og morsomt det de to ungdommene viste oss.

Deltakerne studerer og diskuterer.

Tilhørerne lyttet konsentrert

Solveig Anundskås ved de utstilte håndplaggene.

Etter at kåseriet var over fikk deltakerne se nærmere på de ulike symbolene på vottene og vantene.

Historielagets folk ordner til før møtet.