Telemark Mineralvannfabrikk

Telemark Mineralvannfabrikk ble grunnlagt i 1938 av Harald H. Hillestad, senere tok sønnene Henry, Hans Jakob og Nils Hillestad over og utvikla bedriften videre. Den første tiden hadde de produksjonen i Telegata. Som en kuriositet kan det nevnes at her ble det også produsert kokosboller.  På begynnelsen av 70-tallet ble det bygd nytt moderne anlegg på Tuven. Der drev brødrene bedriften fram til 1988 da Ringnes tok over, og sakte, men sikkert, la ned produksjonen på Notodden. Bildene er tatt av fotograf Thomas Bryn

Det nye produksjonsanlegget sto ferdig i 1973

Det ble montert splitter nytt produksjonsutstyr, her ser vi vaskeanlegget der kasser og flasker ble rengjort.

Fra vaskeanlegget gikk flaskene til gjennomlysing før det gikk til tapperiet der brusen ble fylt på flasker og korka

Her ser vi maskinen der brusen blir tappa på flaskene og korka. Det er Willy Lien som her får opplæring av en fra fabrikken som har laga og montert anlegget. Telemark Mineralvannfabrikk var den aller første brusfabrikken her i landet som fikk godkjennelse til å tappe Coca Cola på 1-liters flasker. Konsentratet kom fra USA, men blei blanda ved fabrikken.

Stolte medarbeidere kunne konstatere at anlegget fungerte utmerket. På tankene ser vi konsentrat, vann og kullsyre, dette ble blanda i denne maskinen for så å bli fylt direkte på flaskene.

Her ser vi maskinen som automatisk korka flaskene. Den første tiden var det en kontrollør fra Coca Cola, Atlanta, USA, tilstede for å overvåke at alt gikk riktig for seg (mannen i hvit frakk)

Et utvalg brus som ble produsert ved bedriften. Mange husker nok oppgittheten da brusen ikke kunne hete «Sitronbrus» mer, men måtte hete «Brus med sitronsmak». Willy Lien som var ansatt ved bedriften i mange år forteller også at når «Superselters» ble tappa, eksploderte rett som det var flaskene på grunn av det høye innholdet av kullsyre. Vi har dessverre ikke funnet bilde av den legendariske julebrusen som ble tappa ved bedriften. Denne ble forøvrig borte da Ringnes overtok.  (Reklamebilde)

Reklame fra avisa Friheten 28.11.1947

En nyere reklame. Denne er fra Notodden håndverkerforenings bok i anledning foreningens 50 årsjubileum i 1961. Her ser vi også Telemark Mineralvannfabrikk sin originale logo.

Det ble tappet mange typer brus ved bedriften, under ser du to etiketter som var i bruk.