Historielaget på tur til Bråtelia i Lisleherad sammen med Notodden turlag

20. august 2015 arrangerte vi fellestur sammen med Notodden turlag til husmannsplassene Sud- Bråtelia og Nord- Bråtelia i Lisleherad.

31 deltakere var med på turen. Historielagets folk stod for orientering om husmannsplassene Nord- og Sud- Bråtelia. Vi kjørte inn til enden av vegen forbi Jonsli og gikk den gamle vegen videre. Først til Sud- Bråtelia der det var orientering om plassen. Etter det gikk turen videre til Nord-Bråtelia der det også var mye å høre om folk som hadde bodde der.

7 blåner… Fra Sud-Bråtelia er det en fantastisk utsikt.

Det var en stor gjeng med tur og historieinteresserte folk som etter hvert samla seg på parkeringsplassen. Været var strålende og forventningene store

Ragnhild Kaste Kaasa fra Notodden Historielag og Finn Smedstad fra Notodden turlag ønska velkommen til turen.

På vegen møtte vi «skogens konge», Olav Haave som hadde gått fra Lontangen og møtte oss ved Sud- Bråtelia, og det ble en prat før vi samla gikk videre opp til restene etter plassen.

En fornøyd gjeng på vei i et strålende flott augustvær.

Da vi kom opp til Sud-Bråtelia kunne vi se restene etter plassen der det en gang var et yrende liv av dyr og folk som streva for tilværelsen.

Ved Sud-Bråtelia orienterte Ragnhild om plassen og viste bilder av folk som har bodd der.

Ved de gamle tuftene gikk praten livlig.

Ragnhild hadde mye å fortelle om Sud- Bråtelia for det lydhøre deltakerene. Blant annet den «ville» historien om da Murukleiven overnatta der sammen med Tone Bergestugu og de var på tjuveritokt i Nord-Bråtelia, eller «Slangerud» som det står i rettsprotokollene, Da tjuveriet kom for en dag havna både Tone og Rønnaug Bråtelia på tukthus. Du kan lese mer om Murukleiven på denne siden

Ved tuftene ble det tid til en kaffikopp og en prat denne solrike kvelden før turen gikk videre

Etter kaffien gikk turen videre til Nord-Bråtelia som ligger et lite stykke lenger opp

På veien så vi mange rydningsrøyser og steingarder som vitner om et hardt husmannsliv

Mellom Sud- og Nord-Bråtelia ligger denne muren som sannsynligvis er rester etter ei smie

I Nord- Bråtelia står enda hovedhuset, forfallent, men en kan tenke seg hvordan det en gang så ut. Stallen står også ganske innstakt på plassen og en kan se holdsteinene etter flere hus. Historielaget hadde også med bilder som viste plassen mens den var i bruk.

Også her hadde Ragnhild mye å fortelle om plassen slik den en gang var. Begge plassene vil komme med i Historielagets neste bok «Husmannsplassar i Tinnegrend og Lisleherad» som blant annet Ragnhild er med på å skrive, sammen med Ingrid Rodahl og Inger Johanne Bakka.

Utsikt fra Nord-Bråtelia

Ragnhild måtte svare på mange spørsmål fra interesserte deltagere.

Ingrid Rodahl, en av forfatterne av husmannsplassboka diskuterer stallen på plassen med en av turdeltakerne.

Gamle tømrer er bestandig tema når en kommer til en gammel plass

To husmannsplassbokforfattere i sitt rette element. Disse jentene «leiker ikke butikk». Av dem blir hver «stein snudd» kirkebøker og skifter blir granska til minste detalj og lokale folk blir kontakta for å få mest mulig opplysninger om historien til de forskjellige plassene i distriktet.
På bildet: Ragnhild Kaste Kaasa og Ingrid Rodahl.

På hjemveien stråla de siste solstrålene over Bråteliåsen og forgylte skogen, et flott syn.

Vel framme ved parkeringsplassen takka Ragnhild og Finn for en hyggelig tur og ønska folk vel hjem.

Historielaget og turlaget takker så mye for frammøtet.

Ansvarlig for denne siden: Ole Arvid Vassbotten
Foto: Ole Arvid Vassbotten og Ragnhild Kaste Kaasa

Du kan lese mer om Bråtelia i boka Husmannsplassar i Notodden kommune Lisleherad og Tinnegrend. Les mer om boka her