Historielaget på tur i Håbergmarken, Heddal sammen med Notodden turlag

14. agust 2016 arrangerte vi fellestur sammen med Notodden turlag til husmannsplassene i Håbergmarken. Øyvind og Synnøve Håberg tok imot oss på Håberg i et strålende vær og med Ingebjørg Øya som turleder og Øyvind Håberg som kjentmann gikk et følge på 30 personer rundt til de forskjellige husmannsplassene som lå under gården. Det er i alt 7 plasser og følget var innom alle. Ingebjørg fortalte om husmannsvesenet og levevilkårene på den tiden, Øyvind hadde også litt og fortelle om de forskjellige plassene.

Håberg, gården til Øyvind og Synnøve Håberg

Gården har en fantastisk utsikt ut over Heddal

30 personer med smått og stort gjør seg klar til å se tufter etter husmannsplasser

Ingebjørg Øya var turleder

Med kjentmann Øyvind Håberg i spissen gikk følget fra plass til plass

Stopp ved gamle tufter etter plassen Su-Langemyr

Ingebjørg hadde mye å fortelle og deltagerene fulgte interessert med

Her er det stopp ved Su-Sveinsrud.

Ingebjørg forteller om levevilkårene til husmennene

Øyvind hadde også en del å fortelle om de forskjellige plassene

Finn og Ragnhild diskuterer sopp

Håbergmarken var en usedvanlig velstelt skog og deltagerene greide ikke å gå forbi blåbæra som det bugna av i skogbunnen

Utsikt fra Turkeliåsen

På Kolsrud ble vi møtt av hardingfelespel, et høydepunkt på turen! Einar Øverland spilte der slåtter etter den kjente spelamannen Ole Olsen Kolsrud som i sin tid bodde på denne plassen

Tilhørerne koste seg med fint slåttespel, en spesiell hendelse for mange

To som er godt kjent med husmannsplasser i distriktet, Inger Johanne Bakka og Ragnhild Kaste Kaasa.

Til og med historielagets «altmuligmann» og fotograf måtte stoppe opp og høre på felespelet

Alle satt trollbundet og hørte på slåttespelet

Fra Kolsrud gikk turen ned til Håberg. Her utsikt mot Himingen (Se bildet større ved å klikke her)

Det var fantastisk flott å se en så velstelt gård, til og med «Gråtassen» hadde fått sin hedersplass på tunet