Rusletur i historiske omgivelser på Øvre Skogen

23. august 2012 arrangerte Notodden Historielaget rusletur i historiske omgivelser på Skogen i samarbeid med Notodden Turlag. Vi startet vandringen ved den tidligere husmannsplassen Su-Skogen og gikk nordover langs den idylliske gamlevegen til vi til slutt passerte Snøyrud, en gammel plass som lå under Graver. På vegen bortover passere vi mange tidligere husmannsplasser som har hørt til gårdene Tinne, Sætre (øvre og nedre), Bøen, Flaaten og Graver.

Området er unikt, og kulturlandskapet her er holdt godt i hevd av dem som bor i området.
Det var stopp ved hver plass bortover, der medlemmer fra Historielaget fortalte om historien rundt hver plass, med hovedvekt på det som hadde med tida som husmannsvesenet fremdeles eksisterte å gjøre.

Fykerud-Skogen også kalt Årnes Skogen

Bjørn og Ragnhild hadde mye å fortelle om Fykerud-Skogen. (Årnes-Skogen)

Midtre Skogen

Inger Johanne hadde mye å fortelle om husmannsplassene. Her er hun i full gang med å fortelle om Su-Skogen, som lå under Tinne.

Det var mange interesserte som vandra langs den idylliske gamleveg

En flott port på Fykerud-Skogen (Årnes-Skogen)

Ragnhild forteller om de gamle husmannsplassene

Bjørn Skogen  forteller  historier fra en faren tid.
Bjørn har bodd på Su-Skogen hele livet og samla mye historikk og morsomme historier fra området.

Olav Årnes bor på den koselige plassen Fykerud-Skogen (Årnes-Skogen)

Gammelt bur på Liene-Skogen. Dette buret har stått i Bukstein-Lia, eller Liene, som plassen het i gamle dager. Både Liene-Skogen og Bukstein-Lia var plass under Graver, og hørte til Lisleherad sokn.

Et koselig bilde fra Upp-Skogen.

Ingrid og Bjørn Skogen åpna tunet sitt for hele følget og det ble kaffe og kake etter endt tur. Praten gikk livlig i den fine kveldsola.

foto: Ragnhild Kaste Kaasa og Ole Arvid Vassbotten

Oversiktsbilde fra Skogen-området ca. 1950: Lien-Skogen til høyre, Fykerud-/Årnes-Skogen midt
på bildet og helt til venstre Midt-Skogen. (Klikk på bildet for for større bilde)
Bildet er utlånt av Olav A. Aarnes

Referatet fra turen som sto i Telen 30/8 2012

Vandring i historiske omgivelser på Skogen

40 interesserte deltakere var møtt fram for å være med på historisk vandring på Øvre Skogen 23. august i regi av Notodden historielag og Notodden turlag.  Guider på turen var Inger Johanne Bakka og Ragnhild Kaste Kaasa fra Notodden historielag, godt hjulpet av Bjørn Skogen, som bor og er oppvokst i området. I strålende sol startet turen ved Su-Skogen der det ble fortalt om historien til den tidligere husmannsplassen Su-Skogen som fram til slutten av 1930-tallet lå under Tinne, det unike vengeburet fra 1761 og tradisjonen med lauving av bjørk som for til dyr, som man fortsatt kan se spor etter.

Neste stopp var Upp-Skogen, som var husmannsplass under Nedre Sætre og slik fortsatte det bortover langs gamlevegen helt bort til Snøyrud, som er den eneste av de 10 Skogen-plassene som ikke heter Skogen.  Det ble fortalt om hver plass, både om hvem som hadde bodd der i tidligere tider, og nyere historie fra Skogen som Bjørn Skogen hadde hørt av eldre folk i grenda.

De fleste av plassene har en flere hundre år lang historie, og mange plasser har vært bebodd av samme familie i 150 år, noen i hele 250 år. Langs den koselige gamle vegen ligger de 10 gamle husmannsplassene på rekke og rad, svært mye av det gamle er bevart og det unike området holdes godt i hevd ved at alle plassene fortsatt er bebodd.

Etter endt tur gikk vi tilbake til Su-Skogen. I tunet til Ingrid og Bjørn Skogen ble det servert kaffe og kake til alle deltakerne, som en fin avslutning på en flott og lærerik tur. Alle tok seg god tid og koste seg i fin kveldssol. Under kaffen kom lokalkjente folk og beboere i området med ytterligere opplysninger om området og det ble fortalt mange artige historier fra en svunnen tid.

Takk for en minnerik kveld, og en spesiell takk til Ingrid og Bjørn som åpnet tunet sitt for oss!