Fra historielagets julemøte 2015

40 personer møtte opp på historielagets julemøte i menighetshuset 25. november for å høre Ove Eriksen kåsere om Tov Johannesen Murukleiv sin tid i Sverige. Vi viste også filmglimt fra «I Murukleivens fotspor» som historielaget arrangerte på Murukleiv og Turkeli i Heddal 28. september 2014. Blant annet så vi glimt fra skuespillet og ikke minst Olav Sem i presten Crøgers skikkelse som holdt en tordnende tale, samt at han i Tov Murukleivs skikkelse sang «Murukleivvisa» . Elisabeth Moen Petterson sang og som vanlig var det bevertning og utlodning.

40 interesserte deltagere på plass i Notodden Menighetshus

Ragnhild ønska alle velkommen og leda møtet

Ove Eriksen kåserte om Murukleivens liv i Sverige. Det var en helt ukjent historie han hadde leita fram og de fleste som kjenner litt til Murukleivens historie (og myter) fikk en ny opplevelse. Vi ser fram til boka Ove skriver om Murukleivens liv.

Det var tyst i salen da Ove kåserte

Elisabeth Moen Petterson trollbandt tilskuerne med fin sang

Etter kåseriet var det ikke fritt for at Ove fikk en del spørsmål

Diskusjon om emnet «Murukleiven»