Historielagets tradisjonelle julemøte 29. november 2017

Folketoner har vært å høre på tilstelninger Notodden Historielag har hatt før, denne gangen kom Kolbjørn Evensen med fela og spilte folketoner fra Heddal. Han var det musikalske innslaget i Knut Jordheims kåseri om de folkelige «heddalssalmene», som prestefrua Inger Laurine Flood sang for Ludvig M. Lindeman på samlerferd i Telemark sommeren 1851. Historien ble komplettert med at Heddal stavkirke ble ferdig ombygget på samme tid, i første omgang satt pris på av fornøyde heddøler, men etter hvert ble «restaureringen» dårlig likt. Men de spesielle folketonene er stadig likt, og Kolbjørn gjorde sitt til at så bør det være! Kåseriet ble ledsaget av nye og historiske bilder, satt sammen av Ole Arvid Vassbotten. På julemøtet fikk også Historielagets årsskrift en kort presentasjon, og som vanlig var det kaffe og kaker samt utlodning med mange fine premier.

Ragnhild Kaste Kaasa leda møtet

Knut Jordheim kåserer

Kolbjørn Evensen understøtta Knut Jordheims foredrag og fortalte om folkemelodiene fra Heddals forskjellige utførelser og deres opprinnelse

Kolbjørn spilte «I himmelen, i himmelen» med vare toner