Lansering av Murukleiven med Studiobandet HTS Notodden

3. august deltok historielaget på Studiobandet HSN Notodden sin lansering av sin nye plate «Murukleiven». Studiobandet har hatt et tett samarbeid med historielaget, spesielt Ragnhild Kaste Kaasa og Inger Johanne Bakka har bidratt med fakta om Tov Murukleiv, noe teksten i låten gjenspeiler. Vi vil gratulere Studiobandet med en særdeles flott eksamensoppgave og ikke minst suksessen i etterkant.

Ragnhild forteller historien om da Tov Murukleiv prøvde å rømme fra «borgervernet» på plassen Hytta, der han fikk både øksehogg i skuldra og blei skutt i kneet. En historie som ikke er kjent i de vanlige sagnene om Tov. Historiene er gravd fram fra rettdokumenter fra tida Tov levde. Det er en anseelig mengde dokumenter som er gjennomgått og det viser seg vel at hitoriene om Tov Murukleiv ikke altid stemmer med fortellingene om han. En kan vel nesten si at historien er enda «villere»

Inger Johanne forteller

Ordfører Gry var også tilstede og gratulerte Studiobandet med en vellykket lansering.

Studiobandet spilte en akustisk versjon av «Murukleiven»

Alle som deltok samla. På bildet fra venstre, Inger Johanne Bakka, Ragnhild Kaste Kaasa, Gunnulf Sletta, Trygve Strande, Aaron Sebastian Blåsmo Frantzen, Elisabeth Moen Petterson, Joe Wakely, Heidi Kvalholm Blåsmo, Alf Langrind, Debbie Gresalfi og Randi Brattetveit.

Du kan se en musikkvideoen til Studiobandet HSN Notodden der de framfører «Murukleiven»  her
Se Studiobandet HSN Notodden sin Facebookside her

Det er også en del å lese om Tov Murukleiv på vår hjemmeside, se siden her

Foto: Ole Arvid Vassbotten