Historielaget på tur til Lokalhistorisk Senter i Horten

I flott vårvær, den 25. mai, dro en liten gjeng fra Notodden Historielag til Lokalhistorisk senter i Horten. Knut Bjerva tok i mot oss, og dagen skulle vise seg å gå fort! Senteret kunne by på både lokalhistoriske utstillinger og mye annet. Senteret er drevet på dugnad, noe man knapt kan tro når man ser det imponerende anlegget. Den tidligere sykestua til Marinen huser både arkiv og møterom, og som sagt museum med utstillinger. I tillegg finnes Marinemuseet og Preus Fotomuseum på Karljohansvern, området der Lokalhistorisk senter ligger.

Senteret ligger flott til, rett ved sjøen på Karljohansvern, et flott område av Horten. Her lå tidligere marinens base og også Horten Verft, «Verven» som det ble kalt.

Utenfor Lokalhistorisk senter.

Et tydelig maritimt miljø!

Fra Karlsjohansvern

Bru over kanalen som i sin tid ble gravd ut for hånd.

Noen av turdeltakerne utenfor inngangen til Lokalhistorisk senter.

Huset som huser deler av senteret.

Klargjøring før vi skal inn

Anker som står på plenen ved den tidligere marinebasen.

Skilt som forklarer hva som skjedde med ankeret på bildet over under andre verdenskrig.

Vi ser bla.a marinens bygninger i bakgrunnen, der Marinemuseet nå holder hus.

Lederen i historielaget, Asbjørn Moen, i samtale med Knut Bjerva, i den flotte butikken de hadde på senteret. Her finner du det meste, akkurat slik det var den gang det fantes slike butikker rundt om i byene og på landet.

Bjørg og Bjørg på skolebenken i den gamle skolestua i museet 🙂

Asbjørn «handler» med Ragnhild i butikken.

Horten husmorskoles utstilling

Vi fikk en flott gjennomgang av Hortens historie av Endre på senteret. Kjell lytter interessert.

Mye rart fantes i samlingene 😉

Flasker og bokser og skilt var det mange av!

Også Ole Arvid måtte prøve seg som handelsmann 🙂

Asbjørn ble ekstra blid da han fant noen ting som er et typisk samlerobjekt 🙂

Fra butikken.

Kjell i den tidstypiske stua, fra 1950-1960-tallet

Ole Arvid og Knut

Knut styrer skipssimulatoren som senteret har. Kjell fra historielaget gjør sitt beste for å få båten trygt inn i havna.

Ferja ligger til kai i Horten.

Det er fint i Horten!

Her skal ubåten på Marinemuseet testes.

Noe i sikte??

Det var mange flotte modeller på Marinemuseet.

Modell av Gokstadskipet på Marinemuseet.

En kaffekopp måtte vi unne oss etter middagen.

Fra Horten sentrum

Borre kirke utenfor Horten.

Siden vi kommer fra Notodden var det obligatorisk med et besøk ved Borre kirke for å se Sam Eydes mausoleum der.

Inne i mausoleet til Eydefamilien.

Utsikt fra Borre kirke.

Foto: Ragnhild Kaste Kaasa og Ole Arvid Vassbotten