Amatørfotograf Therkild Therkildsen

Therkild Therkildsen (1888-1964) var dansk, men kom til Notodden som ung mann. Av folketellingen 1910 ser vi at han var møbelsnekkerlærling da. Therkildsen ble gift og bodde på Notodden, der han var medlem av IOGT-losjen. Bildene her er del av en samling glassnegativer som lå på loftet i den gamle losjebygningen.
I menyen finner du mange av hans bilder

Therkild Therkildsen

70 år
I Telen 5/9 1958 kan vi lese følgende.

Møbelsnekker og vaktmester ved Godtemplarhuset, Therkild Therkildsen fyller i dag 70 år. Han er dansk av fødsel, men kom til Notodden allerede i 1910 og begynte noen år senere på Notodden Trevarefabrikk hvor han fremdeles arbeider. Han kan nå feire 45-års jubileum ved bedriften. Therkildsen er en meget dyktig håndverker som er glad i sitt arbeide.
Therkildsens store hobby blomster og den vakre haven rundt Godtemplarhuset er hans verk. Han pleier sine blomster med den største omhu og et annet fremtredende trekk er hans store kjærlighet til Norge og norsk natur. Han har bygget seg en hytte ved Øysteinstul og benytter hver ledig stund til turer i skog og mark. Therkildsen har vært medlem av Losje Rjukan siden 1914 og har lagt ned et betydelig arbeide for avholdssaken. I 1929 ble han vakt- mester ved Godtemplarhuset, en stilling han har skjøttet med den samme dyktighet som han legger for dagen i alt sitt virke. Therkildsen har vunnet seg mange venner på Notodden og det er sikkert mange som vil bringe ham sine hjerteligste gratulasjoner når 70-årsjubileet feires i morgen, lørdag.
Også Telen stiller seg i gratulantenes rekker.