Asle Bjerva ga bort 600 000 bilder

«Notoddenpatrioten» Asle Bjerva fyller i år 60 og i den alderen har en jo som han selv sier to av alt. Så da en unik mulighet dukka opp kjøpte han likegodt en gave til seg selv som i alle fall ikke alle har fra før, en fotosamling på ca 600 000 bilder! Dette var bildearkivene etter Notoddenfotografene Johnsrud, Wengaard, Bryn, Borgeteinen og Bakken. Asle tenkte at når fotograf Slemmelid, som hadde samlingen i sin forvaring, flytter fra Notodden kunne den fort gå tapt og sikra dermed denne unike samlingen.  Det var og med i planen og gi den til Notodden Historielag som nå har fått den overlevert og vil sikre denne unike samlingen for framtida.

Asle med en ørliten del av bildesamlingen

Da var litt av en jobb å få frakta den fra oppbevaringsstedet

Det var en stor jobb å få frakta alle eskene til Grønbyen, men her er det ingen sure miner

Et ørlite dykk i arkivet resulterte i et bilde av Asle og storebror Knut som speidergutter

Det blir en stor jobb å systematisere en samling som har vært flytta på mange ganger

Asbjørn og Ragnhild finner fort  fram bilder fra foto-oppdrag fotografene har hatt for bedrifter

Her konstaterer historielagets harde kjerne at det blir en omfattende jobb å sortere bildene

Asle og Asbjørn (leder av historielaget) signerer kontrakten som er nøye skrevet og inneholder forpliktelsene ang. personvern og andre formelle krav fra giveren

foto: Ragnhild Kaste Kaasa og Ole Arvid Vassbotten

Under følger noen eksempel på hva som finnes i samlingen. Den inneholder alle oppdrag fotografene har hatt, som bedriftsbilder, skoleklasser, musikkorps, konfirmanter, brudebilder mm.

Tinfos

Notodden pike-og guttemusikk 1964

Interiørbilde fra Notodden kringkaster

Og selvfølgelig «MIN FØRSTE SKOLEDAG»