Turisttrafikk i nyere tid

Nytt skip, ny rute på Telemarkskanalen
Dette selskapet var tenkt organisert gjennom et aksjeselskap etablert på Notodden. Administrert og markedsført gjennom Telemarksreiser A/L, som sulle stå for booking, avregning, kontakt med reisebyråer m.v. Bak ideen sto i første rekke reiselivsbedrifter i Sauherad og Notodden, i tillegg 

kommunene og bankene i distriktet. Øst-Telemark Reiselivslag kjøpte en turistbåt fra Sverige, med det for øye å drive turisttrafikk på Telemarkskanalen med utgangspunkt fra Notodden og Østkanalen. Båten ble hentet i Stockholm og anløp Notodden en de første dagene i mai 1988 etter en til dels dramatisk sjøreise. Fartøyet ble bygd i 1951 ved Vesterviken Nya Varv AB, Vestervik i Sverige. Fikk navnet Frøya og trafikkerte i Gøteborgs søndre skjærgård. Omdøpt til «Karsøn» 1977 da den trafikkerte på    ruten Stockholm – Drottningholm. Ble døpt MS Telemarken og skulle trafikkere daglig i sommersesongen Notodden til Lunde med retur Notodden. Båten har plass til 140 personer og drives av to Volvo penta TMD 100.
På bildet over ser vi MS Karlsøn før den hentes til Notodden.  foto: Skjærgårdsbilder.

MS Telemarken ved kai

Morgentur Notodden til Akkerhaugen
Undertegnede går om bord i MS Telemarken en julidag i 1997 ved kommunebrygga på Notodden. Solen skinner fra en skyfri himmel og Heddalsvannet har små krusninger utover fjorden. Det lover bra for en sommerformiddag nedover Telemarkvassdraget østre led.
Strekningen Notodden til Nautesund over Bråfjorden ned gjennom Sauarelva til Akkerhaugen er en vannvei der man får med seg mange natur variasjoner i løpet av en times tid med båten. Denne dagen er det ikke mange passasjerene med, det er god plass på akterdekket og salongen er tom pga. det pene og varme sommerværet.
Jeg tar en tur innom styrhuset for å hilse på skipperen som allerede har hilst sine passasjerer velkommen om bord. Kaptein Jan Danielsen forteller at har pløyd de syv hav som dekksmann og skipper, har og vært plattformsjef i Nordsjøen. Nå seiler han i sitt niende år etter bondelandet mellom Notodden og Lunde og trives godt med det. Så dukker Olaf Nilsen opp på brua, han følger med skipperens navigering mellom staker og grunner nedetter elveløpet. Olaf er maskinist om bord og har mer enn 30 års fartstid i vassdraget som ansatt på Tinfos båtene.
Han forteller at det er lite som er forandret langs breddene han har seilt så mange ganger forbi i sommersol, is og kulde.
Båten nærmer seg Akkerhaugen, ferden så langt har skipperen guidet sine passasjerer nedover vassdraget om gamle forfallende brygger. Om travle hverdager, industri- og kulturhistorie. Ved Akkerhaugen venter en stor flokk turister som blir med båten mot Ulefoss og Telemarkskanalen opp til Lunde. En går av, takker for seg og hilser MS Telemarken god tur videre.

MS Telemarken i dag
Etter godt og vel 10 års drift med turisttrafikk fra Notodden ble båten flyttet til Akkerhaugen. Passasjer grunnlaget fra Notodden var for svakt økonomisk sett.
I dag er det leder av Norsjø Hotell, Svanhild Dahl som er ansvarlig for drift av MS Telemarken.
På Telemarkskanalen går MS Victoria og MS Henrik Ibsen ruten Skien til Dalen og det er konkurranse om passasjerene på strekningen Ulefoss til Lunde.
Det er vel chartertrafikken som redder MS Telemarkens driftsresultat.

Sjeldent besøk
Året 2011 hadde Telemarkskanalen 150-års jubileum. Telemarkkanalens Venner inviterte til et jubileums cruise 9.mai med kanaldronningen MS Victoria tur retur Skien – Notodden. Varmt sommervær med sol og en skyfri himmel da vi kastet loss ved Hjellebrygga med båten full av forventningsfulle passasjerer. Stemningen var stor på denne historiske turen med masse folk på dekk. Ikke en krusning på Hjellevannet, langs Bakkenstranda vinket turgåer til båten, under Elstrømsbrua videre oppover Farelva, Vaderette Grøtsund, Meierelva og forbi den flotte Skottfoss kirke liggende mektig på en høyde ved elvekanten. Så glir dronningen i det første slusekammer. Portene lukkes og vannet fosser inn mens skipet løftes opp til neste kammer. Prosessen gjentas tre ganger så gjennom den smale kanalrenna mot Løveid og ut på Norsjø.
Båten gjorde en sving innom Ulefoss der MS Henrik Ibsen allerede lå fortøyd. Her var taler og kulturelle innslag fra en svunnen tid.
Under turen var det bl.a. foredrag om kanalens framtid. Det ble sørget for historiske fortellinger etter vassdraget til lyttende passasjerer noe som var både lærerikt og underholdende. Turen oppetter Sauarelva og Bråfjorden over Heddalsvannet inn til Notodden er en vakker båtreise og utrolig flott.

Kaptein på turen, Arnold Nomme, mange årig skipper på Telemarksvassdraget, kunne opplyse at det er meget sjelden at denne skuta seiler østkanalen til Notodden. Han uttalte at i sesongen burde det være mulig å få til jevnlige turer hit.
På Notodden gikk noen meget godt fornøyde passasjerer av og nye forventningsfulle ble med på returen. MS Victoria forlater blues byen Notodden med bluesmusikk over Heddalsvannet fra Kalle Bratsberg og bandet Smog.

På bildet, kaptein Arnold Nomme


TIL TOPPEN AV SIDEN

TIL INNHOLDSOVERSIKTEN