DS Dyre Vaa ble levert i 1903 fra Porsgrund mek. Verksted til Skien-Telemarkens Dampskibsaktieselskab. Ble bygget som passasjer og lastebåt og var en trofast sliter i mange år med kvarts fra Gullnes til Borgestad. Senere ble den flyttet over på ruten Notodden – Dalen.
I 1968 ble den solgt til en reder på Avalsnes. Den forliste på Krossfjorden i 1978.
DS Aasmund Vinje ble bygd ved Porsgrund mek. Verksted i 1906 for Skien-Telemarkens Dampskibsaktieselskab. Dette var en moderne båt med bl.a. elektrisk lys og hadde en stor maskin for å gå rasket mulig på ekspressruten Skien – Notodden. Den kraftige maskinen kom godt med på vintrene. Kanalselskapet leide båten til isbryting før de fikk sin egen isbryter. Båten var en suksess for selskapet.
Båten blir solgt i 1917 til C. Ugelstad i Skien. Nye salg i 1920, 1921, 1952 og 1953 blir den solgt til Belgia for opphugging.
DS Aasmund Vinje ved Hjukse brygge. Foto: Telemark museum
D/S Notodden ble bygget ved Porsgrund mek. verksted i 1908 for Skien-Telemarkens Dampskibsaktieselskap, Skien. Den var på 159 brt. Lengde på 95,4 fot. Den ble satt inn på i ruten på Skien – Notodden. Til og fra Notodden økte lastemengden. D/S Notodden var en forholdsvis stor båt og det hendte at den gikk direkte til kystbyene og Kristiania på enkelte turer. I 1925 ble båten solgt til Tønsberg & Horten Dampskibsselskap, Tønsberg og fikk navnet Horten II. I salget var det en klausul at den ikke skulle settes i fart på Telemarkvassdraget.
Bilde Porsgrund mek. verksted. Privat eie
I 1930 ble den kjøpt tilbake til Telemark av A/S Transit, Skien. Den fikk navnet Union VII. Klausulen ble opphevet og den seilte mange turer til Notodden.
965 ble den solgt til Drammen og fikk navnet Jenka. Fra 1969 var det flere befraktere på Vestlandet som eide båten. Den hadde to forlis, 1969 og 1981, ingen omkom. Båten kom på kjøl igjen. I 1988 var det slutt, den ble kondemnert og senket på Nedstrandsfjorden.
DS Henrik Ibsen ble levert i 1909 til Skien-Telemarkens Dampskibsaktieselskap og var selskapets stiligste og mest elegante av alle Telemarksbåtene. Skipet hadde en tresylindret dampmaskin som ga en fart på 13 knop.
Gikk som hurtigruteskip mellom Skien og Notodden.
Ble solgt i 1918 og hadde flere redere. Den ble senket på Bergen havn i 1944 under et bombetokt.
D/S Tinfos ble bygget i 1910 ved Kristiansand mek. verksted for Tinfos Papirfabrikk. Dette var en passasjer- og godsbåt som gikk i fast ekspress rute mellom Notodden og Skien med anløp av Ulefoss. Den var registrert for 185 passasjerer og brukte 3,5 time på strekningen. Farten var 12 knop og seilte 2 turer daglig. Bratsbergbanen ble åpnet i 1917 og passasjertallet sank, driften var ikke lenger
lønnsom. Tinfos solgte båten i 1917 til en reder i Kristiansund. I 1923 finner vi D/S Tinfos i Oslo som Nesodden båt1926 ble den solgt til Indre Nordhordland Dampskipsselskap i Bergen og fikk navnet «Hamre».
DS Tinfos ved Notodden brygge 1910. (Tinfos arkiv)
I 1950 ble dampmaskinen byttet ut med dieselmotor og ble ombygd til lastebåt og fikk nå navnet «Blaahav». Den ble solgt flere ganger til ulike rederier på Vestlandet med navn som «Mira» og «Åfjorden». I 1995 var livet til den 85 år gamle sliteren over og ble senket.
DS Sterke Nils ble levert i 1911 til Skien-Telemarkens Dampskibsaktieselskap og betjente ruten Gvarv – Notodden som passasjer- og lasteskip.
I avisen Teledølen kan en lese «Snart er ikke den dagen fjern, at man i Saude, Nes og Bø snakker om å reise til byen, så mener man Notodden» Denne ruten ble aldri noen suksess.
1913 var trafikk toppunktet og Sterke Nils markerte slutten på en skipsepoke.
Reisemønsteret til folk endret seg. Bilene og automobilselskapene tok passasjerene fra båtene. Reisetiden gikk radikalt ned. Sørlandsbanen ble bygget og Bratsbergbanen ble åpnet i 1917.
Det var dermed slutt for godsomlasting til og fra Rjukan på Notodden.
Sterke Nils ble solgt i 1923 til Dramme og fikk navnet Farmand. Ble solgt videre til Holmestrand, Gikk så til Magervik i 1948 og fikk navnet Fosnar. Ble ombygget i 1953 til motorlastebåt, ble forlenget i med 20 fot i 1955. Kom til Kristiansund og omdøpt til Fellesfrakt i 1976 og 1978 er det Ø. K. Juvik i Hestnes som kjøper skuta. I 1985 blir den kondemnert.